úterý 16. května 2017

Bezobalová domácnost


Hned na úvod musím přiznat, že ta naše není. Ale jelikož jsme oba s manželem "zeleného" smýšlení, dost mě to trápí a vědomě se snažím s touto skutečností pracovat - tedy snižovat svoji ekologickou stopu.

Odpady velmi pečlivě třídím (nedávno jsem byla naší paní na úklid poučena o tom, jak to chodí v třídírně a že si s tím nemám vlastně dělat tak velkou hlavu, ale já to budu dělat dál, prostě proto, že mi to připadá správné...).

Co se týče oblečení, v poslední době ho nakupuji jen velmi málo - zjistila jsem, že stejně 70% svého šatníku prakticky nenosím a pořád dokola beru oblíbené kousky. Ráda nakupuji v sekáčích a nebo vyměňuju s kamarádkami. Naší Madlence jsme taky spoustu věcí pořídili na bazárku - včetně hraček. Když už nějakou hračku koupíme novou, dáváme přednost těm kvalitním a trvanlivým.

Kosmetiku už téměř nekupuji (ještě před pár lety jsem měla tendenci - díky tomu, že sestra prodává Avon a má ho za nižší ceny - pořizovat si "z vyčůranosti" i to, co vlastně vůbec nepotřebuju) - z té okrasné jsem se omezila pouze na oční linku a řasenku. Kupuju jen mýdlo (nebo sprchový gel), šampon a deodorant - téměř vždy s přírodním složením. Co jsem otěhotněla, začala jsem více přemýšlet nad tím, co se mi dostává do těla a proto jsem se naučila víc zkoumat složení a jen tak něco nekoupit. Krémy a podobné serepetičky nepoužívám vůbec, osvědčilo se mi mít po ruce čisté bambucké máslo a HLAVNĚ můj nejoblíbenější kokosový olej, který - jak jsem zjistila - je pro mě univerzálně použitelný téměř na všechno od lišaje v obličeji po těhotenské strie.

Také potraviny už nekupuji bezmyšlenkovitě. Dříve když jsem šla do obchodu, nevěděla jsem, na co budu mít zítra či pozítří chuť, a tak jsem nakoupila hromadu nesmyslů a polovině z nich stihla projít záruční lhůta dřív, než na ně došla řada. V posledních letech (a zejména teď s dítětem, kdy jsou příjmy menší a výdajě větší) jsem se naučila nákupy potravin plánovat. Dílem proto, že obvykle nakupuje manžel (mě to s Madlenkou v sámošce moc nebaví - kdo má ta všechna kila tahat, že?), který nesnáší trávit s chrámech konzumu více času, než je nezbytně nutné, a tak potřebuje přesný položkový seznam, dílem také proto, že když si dopředu řeknu, co budu ten týden vařit na obědy, nekoupí se nic zbytečně. A co se snídaní/svačinek/večeří týče, zjistila jsem, že člověk opravdu nepotřebuje mít výběr jako v grand hotelu. Když má hlad , dá si, co najde. V krajním případě stačí mít vždy v lednici máslo, vajíčko, trochu zeleniny a pečivo a něco se z toho vyimprovizuje :-) Třeba takové brambory nakrájené na plátky a upečené na plechu v troubě - to je moje nejoblíbenější jídlo. Zakápnout máslem, posypat solí a máte božskou manu za pár kaček (když je k tomu ještě po ruce kysané zelí, je to úplný vrchol!). Lepší, než všechny svíčkové s pětima knedlema! Opravdu musím říct, že v jednoduchosti je krása a obdivuji se nesmírně našim předkům, co všechno dokázali vykouzlit s několika surovinami. Pomalu tyto staré recepty sbírám a zkouším a zatím mě nezklamaly... Takže tolik k našemu obsahu ledničky.
Jelikož jsem ale člověk typu křeček, mám ráda zásoby (ten svíravý pocit, že horší časy teprve přijdou, nebo nevím... :-D), a proto moje spíž s trvanlivými potravinami většinou praská ve švech (přiznávám, někdy zacházím asi do extrémů - moli mě vysloveně milují!) - používám milion druhů obilovin: pohanku, jáhly, bulgur, quinou atd.... a také luštěniny. Je to levné, zdravé a vždy po ruce :-) A tady se už pomalu dostávám k názvu příspěvku, neboť tyhle trvanlivé potraviny právě nabízejí možnost nákupu na váhu, což mě hodně baví. Koupíte si jen tolik, kolik potřebujete, a odpadá problém s likvidací (a tedy i výrobou) sáčku. Koncept Bez obalu asi všichni znají. V Brně jejich pobočka zatím není, ale něco podobného už několik let funguje v Bráně ke zdraví na Orlí (možná i jinde, ale já si zvykla chodit zrovna tam). Velký výběr oříšků, semínek, obilovin, luštěnin. Něco i v bio kvalitě. Nakupuju to tam už dlouho, ALE nikdy jsem neměla svoji nádobu, do které bych si to navážila, brala jsem si tedy erární papírový pytlík a připadala si hloupě, že to vlastně tak trochu potom postrádá smysl. Takže jsem se rozhodla, že si takové pytlíčky na potraviny ušiju. Trvalo mi skoro rok, než jsem se k tomu dokopala, ale nakonec se zadařilo a tady jsou!
Na jejich výrobu jsem opět použila zbytkový materiál z jiného tvoření - základ je z plátna, které jsme měli na svatbě na stolech jako ubrusy a mám ho doma desítky metrů. Obrázek (samozřejmě by tam nemusel být, ale takhle mi to prostě dělá větší radost!) je z odstřižků z Madlenčiny hrací deky. Byla to celkem rychlovka, nemusela jsem dělat ani tunýlek v horní části, protože ten už tam byl (je to dvakrát zahnutý okraj ubrusu), takže stačilo jenom vhodně nastříhat, obentlovat okraje a sešít je k sobě, protáhnout gumičku a voalááá! Možná bych tam ještě mohla přidat plastovou "zarážku" s pružinkou, ale zatím to nebylo potřeba, gumička po utažení drží na místě. Pytlíků mám zatím osm, ve dvou velikostech: 20,5x17,5 a 15,5x13,5cm a za pár dnů se chystám do města je poprvé testovat. Snad splní účel a budou mě blažit. A kdybych je náhodou nevytížila na sto procent, mohla bych třeba do některého z nich Madle koupit cvrnkací kuličky. Nebo spíš manželovi? ;-)


4 komentáře:

  1. Jsou moc pekne, obdivuji to nadseni a duslednost, ja, jen vice takovych lidi. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Duslednost neni uplne moje silna stranka, ale nadseni mam :-D To je zaklad...

      Vymazat
  2. Moc krásné pytlíky! Já začala používat síťované pytlíčky z Econey aspoň na ovoce/zeleninu a z toho, jak poprvé byla paní pokladní překvapená, soudím, že jsem v našem městě (10 tis. obyv.) asi zatím jediná ;-). Ještě bych si ráda našila ze záclony na pečivo... Plánování, co vařit a nakupovat, je taky dobrá věc, ale teprve se to učím ;-)...
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sitovane pytlicky na ovoce jsem neznala a ani by me to nenapadlo, moc dekuji za tip, taky je zkusim vyrobit nebo poridit. Zatim jsem to vzdy delala tak, ze jsem si brala ovoce v obchode po 1-2 kusech a nebo dala nekolik druhu do jednoho sacku, ale tohle je o moc sofistikovanejsi :-) Co se tyce nakupnich seznamu, osvedcuje se mi psat si jej do mobilu, hned, kdyz nejaka vec doma dojde, nebo si najdu recept, kam to budu potrebovat. Mobil mam totiz po ruce vzdy a navic se to da v obchode odskrtavat bez propisky :-)

      Vymazat